Als je besluit op welk onderwerp je voortgang wilt boeken, krijgen de presentaties en gesprekken meer betekenis. Deelnemers en sprekers betreden met een specifiek en gedurfd doel automatisch onbekend terrein. Hierdoor leren ze meer en dragen ze meer bij.
Een specifiek doel helpt je enorm bij het praktisch organiseren van het event. Je weet wie je uit wilt nodigen, of je de bijeenkomst online of ook deels op lokatie houdt, wie moet spreken en of vertaling nodig is. Daarnaast kun je meer creativiteit kwijt in de vorm van de sessie.
Een heldere afbakening maakt je sessie korter en effectiever. Een uitdagende centrale vraag houdt de aandacht vast. Mensen luisteren naar elkaar, delen wat ze denken en verlaten met energie de online bijeenkomst.
Hoe herken je een goede doelstelling?
Verwar het soort bijeenkomst niet met het doel van de bijeenkomst. Een verjaardagsfeest is een soort bijeenkomst. Wanneer je hierbij een saai doel wilt formuleren is dat ‘het markeren van een nieuw levensjaar’. Het wordt specifieker en gedurfder als je een doel stelt als ‘de banden aanhalen met mijn studievrienden die ik sinds Corona maar een keer gezien heb.’