Een gedurfd doel als basis
De gefrustreerde projectleider had met de online sessie het doel behaald dat de adviesraad gesteld had. De landelijke bijeenkomst moest een actueel thema van alle kanten belichten. Iedereen kreeg gelijke zendtijd en de sessie had leuke elementen waarbij de deelnemers met elkaar in gesprek kwamen. Toch bleef ze achter met een onbevredigd gevoel.
Innerlijke weerstand: Bescheidenheid en multi-tasken
Het voelt soms alsof je dominant en beperkend bent als je zelf een scherp doel suggereert, terwijl je wil dat een bestuur dit doet. Toch is het genereus als je een koers uitzet die je deelnemers dient.
De projectleider verzuchtte:
Een volgende keer bepaal ik zelf het doel.
Je beschermt hen zo tegen tijd verspillende chaos en praatgrage collega’s.
Met een scherp doel maak je meer verschil
Met een specifiek en gedurfd doel is het veel makkelijker om een uitstekende bijeenkomst te organiseren.
Dit geldt zowel voor online workshops als voor evenementen in een zaal.
Het levert je meer diepgang, minder keuzestress en gefocuste deelnemers op.
Je bijeenkomsten krijgen diepgang
Als je besluit op welk onderwerp je voortgang wilt boeken, krijgen de presentaties en gesprekken meer betekenis. Deelnemers en sprekers betreden met een specifiek en gedurfd doel automatisch onbekend terrein. Hierdoor leren ze meer en dragen ze meer bij.
Keuzes maken wordt makkelijk
Een specifiek doel helpt je enorm bij het praktisch organiseren van het event. Je weet wie je uit wilt nodigen, of je de bijeenkomst online of ook deels op lokatie houdt, wie moet spreken en of vertaling nodig is. Daarnaast kun je meer creativiteit kwijt in de vorm van de sessie.
Je deelnemers focussen zich beter
Een heldere afbakening maakt je sessie korter en effectiever. Een uitdagende centrale vraag houdt de aandacht vast. Mensen luisteren naar elkaar, delen wat ze denken en verlaten met energie de online bijeenkomst.
Hoe herken je een goede doelstelling?
Verwar het soort bijeenkomst niet met het doel van de bijeenkomst. Een verjaardagsfeest is een soort bijeenkomst. Wanneer je hierbij een saai doel wilt formuleren is dat ‘het markeren van een nieuw levensjaar’. Het wordt specifieker en gedurfder als je een doel stelt als ‘de banden aanhalen met mijn studievrienden die ik sinds Corona maar een keer gezien heb.’
Je weet dat je op de goede weg bent als discussie mogelijk is over wat de meerwaarde moet zijn. Maak vervolgens een duidelijke keuze. Een programma met ‘voor elk wat wils’ levert zelden memorabele ervaringen op.
Tips
De volgende tips helpen je bij het formuleren van scherpe en gedurfde doelen voor jouw volgende evenement:
Vraag jezelf af waarom deze bijeenkomst uniek is voor je. Waarom is hij anders dan andere evenementen? Je doel moet zo scherp zijn dat het ter discussie kan staan.
Bedenk wanneer jij tevreden bent. Wat wil jij dat je gasten aan het eind van de sessie denken, voelen en doen?
Vaak is het doel van een bijeenkomst dat deelnemers een antwoord zoeken op een centrale vraag. De lekkerste centrale vragen beginnen met ‘Hoe kunnen we…?’ Bij de centrale vraag kun je deelvragen bedenken die de groep tijdens de verschillende agendapunten verkent.
Kunnen we je helpen met jouw online sessies? Brainy Bunch heeft een team van ervaren gespreksleiders, technische ondersteuners, presentatie coaches en tolken. Neem contact op voor een verkennend gesprek.
De nieuwsbrief ontvangen?
Vier maal per jaar verschijnt de Brainy Bunch nieuwsbrief met interessante artikelen, tips en een overzicht van nieuwe afleveringen.
Schrijf je in en weet wat er speelt!
Met het inschrijven stem je in met de privacyverklaring.
Dankjewel
Je hebt je aangemeld voor onze nieuwsbrief.